Codi de Bon Govern de les Federacions Esportives Espanyoles i Lligues Professionals
Introducció
El Consell Superior d'Esports (CSD), en l'exercici de les funcions que li atorga la Llei 39/2022, de 30 de desembre, de l'Esport, i en honor d'una major responsabilitat i transparència en la gestió de federacions esportives i lligues professionals, reconeix la necessitat d'elaborar normes que promoguin millores en el seu funcionament.
Todo això, per vetllar per l'adequat funcionament dels òrgans de govern i administració de les federacions i lligues professionals, i per generar confiança i transparència en les persones esportistes, així com en el conjunt de la societat.
En concret, l'article 60. 1 de la LD, preveu que: “Las federacions esportives espanyoles i les lligues professionals adoptaran un Codi de Bon Govern amb l'objecte de millorar les actuacions i criteris en matèria de composició, principis democràtics i funcionament dels seus òrgans de gestió, regulació dels conflictes d'interessos, implementació d'accions de desenvolupament i solidaritat, implantació de mecanismes de control, foment de l'exemplaritat en la gestió i representació d'ens federats i associats, prevenció d'il·lícits de qualsevol ordre i establiment d'una estructura transparent, íntegra i organitzada en el desenvolupament de la seva activitat”.
Se pretén, amb això, millorar el control intern i la responsabilitat de les federacions esportives i lligues professionals per tractar-se d'entitats d'interès públic, i assegurar, amb això, l'adequada separació de funcions, deures i responsabilitats en elles, des d'una perspectiva de màxima professionalitat i rigor.
El marc actual del govern de les federacions esportives i lligues professionals a Espanya ha de valorar-se considerant dos nivells: d'una banda, les normes de compliment obligat previstes en la LD, i els seus reglaments de desenvolupament; i, per un altre, les recomanacions de bon govern, de caràcter voluntari.
Aquestes recomanacions responen a les directrius establertes en l'àmbit nacional i internacional, per la qual cosa suposa una eficaç política de garantia de la integritat institucional, d'acord amb experiències similars adoptades per altres països de tradició i raigambre democràtica. El seu propòsit, en últim terme, és articular el compromís ètic de les federacions, lligues, i de les persones que en elles exerceixen llocs de responsabilitat, per respondre a les demandes i exigències de la ciutadania.
Descarrega el document complet:
1. Àmbit subjectiu
Las presents recomanacions per a l'elaboració d'un Codi de Bon Govern estan destinades al conjunt de les federacions esportives espanyoles i lligues professionals, amb independència de la seva grandària i del nombre de llicències expedides.
2. Àmbit objectiu
Las recomanacions formulades sintetitzen pràctiques de bon govern en les federacions esportives espanyoles i lligues professionals i afecten a la gestió i control de totes les transaccions econòmiques relatives a despeses, ingressos, inversions o altres operacions que efectuïn, independentment que aquestes estiguin finançades o no amb ajudes públiques.
De la mateixa manera, es faciliten recomanacions en línia amb els principis que inspiren els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) aprovats per l'Organització de les Nacions Unides, així com amb les millors pràctiques internacionals aplicables a entitats sense ànim de lucre en matèria mediambiental, social i de govern corporatiu.
3. Principis generals
Las federacions esportives i lligues professionals assumeixen un conjunt de principis que expressen el seu compromís en matèria de bon govern. Els pilars que fonamenten la seva actuació són la responsabilitat social, la transparència informativa, l'escolta activa i la igualtat de tracte. Aquests principis són:
- Principio de prudència en les inversions i despeses.
- Principio d'igualtat de tracte i no discriminació.
- Principi de pluralisme. esportives i les seves expressions en els diferents processos de participació.
- Principi de transparència.
- Principi d'escolta activa.
- Principi de compliment normatiu.
- Principi de responsabilitat.
- Principi d'exemplaritat.
- Principi de promoció i foment de la salut, l'activitat física i l'esport.
- Principi de promoció de l'entorn mediambiental.
- Principi de protecció i benestar animal.
- Principi de bona fe en l'ús dels instruments jurídics per a la defensa dels interessos legítims i en la solució de controvèrsies.
4. Deberes dels membres dels òrgans directius
Deberes comuns a la persona que ostenta la presidència, als membres de la comissió delegada, als components de la junta directiva i als membres de la resta d'òrgans complementaris:
- Mantener en secret quants dades o informacions rebin en l'acompliment del seu càrrec, no podent utilitzar-los en benefici propi, ni facilitar-los a tercers per interessos aliens als establerts per la federació o lliga.
- Abstenerse d'intervenir en deliberacions i votacions de qualsevol qüestió en la qual poguessin tenir un interès particular o es presenti un conflicte d'interès.
- Se comprometen a no acceptar per a si regals que superin els usos habituals, socials o de cortesia, ni favors o serveis en condicions avantatjoses que puguin condicionar el desenvolupament de les seves funcions.
- Cumplimentarán una declaració d'absència de conflicte d'interès (DACI) o, si escau, una declaració de conflicte d'interès (DCI) en relació amb els expedients de contractació o ajudes/beques respecte dels quals disposen de capacitat de decisió o influència de forma raonablement significativa en el procediment i, en qualsevol cas, en l'exercici de les seves competències pròpies o delegades com a òrgan de contractació.
- En els casos de contractes que superin els 50.000 euros, exigiran una DACI, o, si escau, una declaració de conflicte d'interès, als responsables de les empreses contractistes o subcontractistes que concorrin al procés de contractació.
- No fer ús indegut del patrimoni de l'entitat esportiva ni valer-se de la seva posició per obtenir avantatges patrimonials.
- No aprofitar-se de les oportunitats de negoci que coneguin en la seva condició de Presidente/a, membre de la junta directiva i/o comissió delegada o un altre òrgan complementari d'administració.
- Oponerse individual i col·lectivament als acords contraris a la Llei, als estatuts de l'entitat o a l'interès federatiu o de la lliga.
- Instar el compliment dels principis de publicitat activa, informació pública i bon govern definits en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que li siguin aplicable.
- Concurrir a les reunions a les quals siguin degudament convocats.
- Participar activament en les reunions.
Deberes propis dels membres de la junta directiva i de la resta d'òrgans complementaris:
- Se reuniran regularment i les seves decisions quedaran registrades per a consulta de qui confirmi interès legítim i faci la sol·licitud per les lleres formals oportunes.
- Deberán realitzar qualsevol comesa específica que li encomani la persona que ostenti la presidència, la comissió delegada, o si escau, l'Assemblea, per al desenvolupament de les activitats federatives o pròpies de les lligues, i l'execució dels acords adoptats, sempre amb la diligència corresponent.
Deberes propis dels membres de l'Assemblea de federacions i lligues:
- Participarán activament en les reunions a fi que el seu criteri contribueixi a l'enriquiment de punts de vista que garanteixi un govern suficientment fundat.
- Se reuniran conforme al previst en els Estatuts i les seves decisions quedaran registrades per a consulta de qui confirmi interès legítim i faci la sol·licitud per les lleres formals oportunes.
Deberes propis del personal directiu de les federacions i lligues:
- Gestionaran els recursos humans, econòmics i materials seguint els principis d'eficiència i sostenibilitat.
- La utilització de vehicles oficials per els qui exerceixin un càrrec directiu estarà vinculada amb les obligacions de desplaçament derivades de l'acompliment de les seves funcions.
- El pressupost de les despeses de representació i atencions protocol·làries o institucionals només podrà utilitzar-se per sufragar actes d'aquesta naturalesa en l'acompliment de les seves funcions de càrrec directiu.
- No podrà abonar-se amb càrrec a les despeses de representació cap tipus de retribució, en metàl·lic o en espècie, per al càrrec directiu.
- Publicarán les seves agendes a petició de les persones adscrites a la federació o lliga.
- Almenys el 25% de la Junta o Comitè Directiu no serà personal directiu de la mateixa.
Deberes propis de les federacions esportives i de les lligues professionals que faran complir les persones que ostentin la seva presidència:
- Se haurà de remetre obligatòriament als membres de l'Assemblea, almenys una setmana abans de la seva celebració ordinària, fotocòpia completa de l'informe d'auditoria, comptes anuals, i carta de recomanacions.
- Així mateix, i sempre que siguin requerits pel conducte reglamentari establert, haurà d'estar a la disposició dels membres de l'Assemblea en el mateix termini d'una setmana abans de la seva celebració ordinària, les anotacions comptables corresponents que suporten les transaccions.
- Deberán publicar en els seus entorns web l'informe d'auditoria, els comptes anuals, i la carta de recomanacions que resulti d'aquesta auditoria.
- Se nomenarà a un responsable de conflicte d'interessos entre el personal no directiu.
- Se crearan mecanismes per possibilitar la formulació de suggeriments i reclamacions com a mitjà d'aprofundir en la participació i comunicació amb les persones adscrites a la federació o lliga i amb tercers.
- Se crearà un sistema de denúncies anònimes en cada entitat esportiva per combatre directament els supòsits d'abús i d'arbitrarietat.
- Se promourà, quan no existeixi, l'aprovació d'una carta de drets de les persones federades o de les persones i entitats adscrites a les lligues professionals.
- Se prendran totes les mesures necessàries perquè les accions i activitats de la federació o lliga no tinguin un impacte negatiu sobre el medi ambient i la biodiversitat.
- Se establirà una política de contractació de personal no discriminatòria per raó de raça, nacionalitat, origen social, edat, sexe, estat civil, orientació sexual, ideologia, opinions polítiques, religió o qualsevol altra condició personal, capacitat física o social.
- Se garantirà que les ofertes d'ocupació o els llocs vacants a cobrir rebin la màxima publicitat. La contractació de personal estarà sotmesa als principis d'igualtat, mèrit i capacitat.
- Se crearà una comissió col·legiada de nomenaments que proposi almenys una terna de candidats per cobrir els diferents llocs, remunerats o no remunerats en l'entitat esportiva. La comissió de nomenaments vetllarà per que no es produeixin conflictes d'interès en les noves incorporacions.
- Se asseguraran les condicions de benestar i seguretat de quants treballin en la federació o lliga i participin de les seves activitats.
- Se publicarà en un lloc destacat dels seus entorns web, una referència curricular de tots els membres de la seva junta directiva.
- El personal que presti els seus serveis en la federació esportiva o lliga professional lliurarà, com a part del procés de selecció, el certificat d'absència de delictes sexuals sempre que vagi a estar en contacte amb menors conforme al que es disposa en l'article 57 de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència.
- Se evitaran òrgans o procediments de contractació unipersonals, creant, quan no existeixin, òrgans de contractació col·legiats que incorporin a personal de diferents departaments de l'entitat esportiva i, almenys, als responsables dels òrgans de control.
- Se assegurarà que el personal directiu rep per escrit una descripció del seu lloc amb referència concreta al seu salari i a les seves funcions i responsabilitats.
- Se establirà en els òrgans de govern un sistema de majories qualificades o reforçades per a l'adopció de determinats acords d'especial transcendència per a la federació esportiva o lliga professional.
- Se celebraran anualment cursos de formació per als membres dels òrgans de govern i representació, els seus directius, així com per al personal dels òrgans administratius i qualsevol un altre adscrit a l'entitat, sobre els principis i àmbits relatius a aquestes recomanacions per a l'elaboració d'un Codi de Bon Govern.
- En el marc de la necessària aprovació per part de l'Assemblea General de l'informe anual de bon govern previst en l'article 60.5. de la LD, la persona que ostenta la presidència donarà compte anualment, mitjançant informe, al ple de l'Assemblea, del seguiment, compliment, o si escau, incompliment de les mesures contingudes en el seu respectiu Codi de Bon Govern. Durant la celebració de l'Assemblea general ordinària, com a complement de la difusió de l'informe anual de bon govern, la persona que ostenti la presidència informarà verbalment als asambleísta, amb suficient detall, dels aspectes més rellevants del compliment del Codi de Bon Govern adoptat per la corresponent entitat esportiva.
5. Òrgans de control intern
La Secretaria General. La persona que ostenti la Secretaria General o òrgan anàleg, que tindrà veu, però no vot, vetllarà pel compliment de la legalitat formal i material de les actuacions de la junta directiva, comprovarà la regularitat estatutària, el compliment de les disposicions emanades dels òrgans reguladors, i observarà els principis o criteris recollits en el Codi de Bon Govern que adopti la federació esportiva o lliga professional.
Otros òrgans de control. Se establirà una clara separació entre els membres dels òrgans de govern, representació i d'altres òrgans complementaris, d'una banda, i els membres d'altres òrgans administratius per un altre. La comissió de control econòmic, que haurà de crear-se en les federacions esportives en compliment del que es disposa en l'article 45.2 de la LD, vetllarà per que els comptes anuals que la junta directiva present a l'Assemblea, s'elaborin de conformitat amb la normativa comptable. En aquells supòsits en què l'auditor independent de comptes hagi inclòs en el seu informe d'auditoria alguna excepció, el president/a de la comissió de control econòmic explicarà amb claredat en l'Assemblea General el semblar d'aquesta comissió sobre el seu contingut i abast, posant-se a la disposició dels asambleísta al moment de la publicació de la convocatòria de l'Assemblea, juntament amb la resta de les propostes i informes de la junta directiva.
6. Gestión i control ordinaris
- Se publicarà un manual de procediments sobre el tractament de la informació comptable, on s'estableixin els suports documentals de les operacions realitzades, la seva custòdia i el circuit que han de recórrer des de l'inici fins al final de l'operació.
- Se establirà un rigorós sistema de planificació i execució pressupostària, així com de gestió econòmica i comptable.
- En el cas de les federacions esportives espanyoles, el repartiment de fons o subvencions a les federacions territorials, en el qual forçosament hauran de figurar els criteris de distribució i justificació, serà objecte de publicació mitjançant la corresponent guia, que serà accessible per al conjunt de persones federades. Això mateix s'aplicarà a les lligues professionals quant al repartiment de fons entre els clubs associats.
- Se establirà un sistema d'inspecció, dependent de la Secretaria General, que vetlli pel correcte compliment de tots els procediments de gestió establerts.
- Se realitzarà un seguiment de l'aplicació efectiva de les normes d'igualtat i dels plans d'igualtat que els siguin aplicable a la federació esportiva o lliga professional corresponent.
7. Gestió de retribucions
- Las retribucions del personal directiu i dels empleats de la federació o lliga, es determinaran conforme a un procediment formal prèviament aprovat i informat en Assemblea General ordinària. Aquestes retribucions hauran de ser concordes a mercat.
- Se publicaran en els entorns web de la federació o lliga, la retribució del personal directiu. En el cas de les entitats que emprin a més de 25 persones, també publicaran la retribució del personal “sènior”, entenent per tal, els càrrecs intermedis amb responsabilitat sobre unitats o sotsdireccions.
- Se prohibirà la signatura de contractes amb clàusules que excedeixin la normativa laboral vigent per a personal tant administratiu com a tècnic.
- Se estableix un compromís de dedicació exclusiva per al personal directiu amb contracte laboral a temps complet.
- No podran abonar-se contra el pressupost de l'entitat esportiva despeses de desplaçament i dietes a persones que no tinguin relació amb la mateixa.
- La memòria econòmica que han de presentar les federacions i lligues al CSD contindrà informació de les retribucions dineràries o en espècie satisfetes als membres dels òrgans de govern i altres òrgans complementaris, tant en concepte de reemborsament per les despeses que s'hagin ocasionat en l'acompliment de la seva funció, com en concepte de remuneracions pels serveis prestats a l'entitat, bé sigui via relació laboral o relació mercantil, tant inherents com a diferents dels propis de la seva funció.
8. Relacions amb tercers
- Les entitats esportives a les quals es dirigeixen les presents recomanacions aportaran informació, a requeriment del CSD, sobre el volum de transaccions econòmiques que mantinguin amb els seus membres o tercers vinculats a ells.
- De igual manera, s'aportarà informació sobre les funcions directives que els responsables federatius o de les lligues professionals exerceixin en la seva activitat privada o en altres societats o empreses. El CSD només disposarà d'aquesta informació a efectes interns.
- Se sol·licitarà un mínim de tres ofertes per als contractes d'obra superiors als 40.000 euros i per als contractes de prestació de serveis i entrega de béns que superin els15.000 euros, IVA no inclòs.
- En el cas d'operacions, convenis o contractes amb tercers, s'informarà degudament a la comissió delegada i al responsable dels conflictes d'interès en la federació o lliga, de la raó de ser, oportunitat i conveniència de la decisió de dur a terme l'operació, amb especial èmfasi, si escau, de les actuacions precontractuales que estan a la base d'aquesta presa de decisió.
9. Gestió tècnic-esportiva de les Federacions Esportives Espanyoles
- La planificació tècnic‐esportiva s'acordarà anualment amb el CSD i en ella s'inclouran els criteris de selecció de les persones esportistes dels equips nacionals i els de distribució de les beques i ajudes per resultats esportius.
- Se atendrà al compliment de les normatives de participació internacional.
- Se sol·licitarà autorització prèvia per a l'organització de competicions internacionals a Espanya.
- Se donarà compliment al Codi d'Ètica Esportiva aprovat pel Consell d'Europa.